Informationsbrev Medlemmar 2021.11.17

Bäste medlem

Under senare tid har det hänt en del som har påverkat trivseln i vår bostadsrättsförening. Positivt är att vi har fått ett anslutningsavtal med Telenor avseende programutbud på TV som ett komplement till det sedan tidigare gällande bredbandsavtalet. Tyvärr har vi även varit drabbade av vissa problem med varmvattnet som emellertid nu är utredda och omhändertagna.

Trist är naturligtvis också att pandemin har omöjliggjort våra gemensamma möten i form av föreningsstämmor och tältfester. Vi får hoppas att år 2022 öppnar upp för återgång till gamla vanor.

Nu till saken. Tyvärr går det inte att undvika att problem ibland uppstår i lägenheter, och i fastigheten i övrigt, på grund av bl.a. ålder och slitage. Fel och brister inträffar som behöver åtgärdas i en del fall snabbt såsom vid vattenskador eller stopp i avlopp.

När det gäller fel och brist i en lägenhet så framgår det av föreningens stadgar vem som har ansvaret för att åtgärda dessa. Ibland är det dock inte så lätt för bostadsrättshavaren att på ett enkelt sätt reda ut hur ansvaret är fördelat mellan föreningen och bostadsrättshavaren. Då behöver kontakt tas med styrelsen eller den som styrelsen anvisat. I sådana fall, och i de fall det står klart att ansvaret ligger på föreningen, behöver en felanmälan göras till styrelsen eller den som styrelsen eventuellt ha anvisat (t.ex. husvärd).

För att bringa ordning och reda i hanteringen av anmälan vid fel eller störning har bifogade rutiner vid felanmälan/störning upprättats av styrelsen som bostadsrättshavaren skall använda vid sådan anmälan. På så sätt kan missförstånd och oklarheter som lätt uppstår vid muntliga och ibland flyktiga kontakter undvikas och en rationell hantering i möjligaste mån säkerställas.

Styrelsen kommer att arbeta vidare med att utveckla rutinerna vid felanmälan bl.a. genom att komplettera dessa med "frågor och svar" till medlemmarnas hjälp avseende de vanligaste felen och störningarna.

STYRELSEN