Vanliga Frågor - FAQ’s

 

VVS - Vatten / Avlopp / Värme

+ Generell driftstörning på bredband, iptv, iptelefoni

Om du har problem med bredbandsrelaterade tjänster från Telenor, kontrollera om du är ensam om problemet eller om dina grannar oxå påverkas.

Om du är ensam om problemet, testa att starta om enheten som berörs. Om inte detta hjälper, kontakta Telenors kundtjänst på telefon 020-222 222.

Om problemet är omfattande, dvs hela huset eller samtliga hus har samma problem, vänligen fyll i formuläret nedan samt kontakta din husvärd. Styrelsen har i detta fall kontakt med Telenors fastighetstjänst.

+ Kallt element?

Om du har ett eller flera element som är kalla, men övriga element är varma så kan du behöva "motionera" termostaten. Detta är normalt och behöver göras varje höst då utetemperaturen sjunker och elementen börjar cirkulera varmt vatten igen.

Du gör detta genom att skruva på elementets reglage ut-och-in upprepade gånger. Om inte det hjälper så kan man "knacka" lite försiktigt på termostatens metalldel med en träbit eller gummihammare.

+ Elementen har ett knackande ljud?

Detta är normalt och uppstår oftast i slutet på hösten när elementen börjar cirkulera varmt vatten igen. Om det knackande ljudet inte går över efter någon dag så kan man smörja rören vid genomgången i golvet. Detta görs med symaskinolja och droppas försiktigt vid genomgången några droppar åt gången. Torka bort eventuellt spill på golvet.

+ Elementen har ett bubblande ljud?

Detta är vanligt och uppstår genom att luftbubblor bildas i elementen. Vårt system är självluftande och innebär att dessa bubblor tas bort automatiskt via en särskild apparat. Om ljudet kvarstår efter några dagar och elementet är kallare på vissa ställen, vänligen gör en felanmälan via formuläret nedan.

+ Vad gäller vid renovering av badrum och kök

Vid renovering av badrum eller kök, där tätskiktet i badrummet, eller spiskåpa och/eller snickerier kring spiskåpa och kyl/frys påverkas, skall skriftligt tillstånd inhämtas från föreningens styrelse. Inget arbete får påbörjas före styrelsens skriftliga medgivande och direktiv givits.

Vid ansökan skall anges vad man vill göra och vem som kommer utföra arbetet. Är renoveringsfirma ännu inte utsedd räcker det inledningsvis, att ange att arbetet kommer utföras av behörig hantverkare. Planerar man att själv utföra arbetet eller anlita ej behörig hantverkare, kommer föreningen ställa krav på besiktning genom behörig firma i olika steg under arbetets gång. De golvbrunnar som är installerade idag är godkända.

Planera inte för flytt eller byte av golvbrunn. Ej heller för flytt av avloppspunkter för toalett, handfat eller tvättmaskin, då sådana ändringar inte kommer att medges.

Vid byte av spiskåpa till kolfilterfläkt skall beaktas att anslutning till fastighetens ventilationssystem inte är tillåtet, och att ventilationssystemet även fortsättningsvis skall ha en ventilationspunkt i köket. Rensluckan i anslutning till spiskåpan skall bibehållas och vara åtkomlig.

Kökssnickerier i anslutning till kyl/frys, ugn och inbyggd mikrougn skall vara ventilerade och anpassade för ändamålet. Dessa föreskrifter kommer att inarbetas i föreningens ordningsregler vid nästa revidering.

+ Problem med hissen

Om det föreligger personskada, larma 112. Om det är problem med hissen, börja med att säkerställa så ingen person är fast. Om så är fallet, lugna personen och och meddela husvärd/styrelse omgående. Personen har möjlighet att trycka på larmknappen i hissen, de blir då kopplade till HissGruppens jour.

Om ingen person finns i hissen eller att den på annat sätt utgör fara, meddela husvärd/styrelse. Vänligen använd formuläret på denna sida och beskriv problemet så att det kan presenteras för tekniker.

Beställning av hissreparation görs av styrelsen.

+ Elfel inom Brf:ens område och/eller inom gemensamma utrymmen

Använd formuläret nedan och beskriv felet så att det kan användas av tekniker för felsökning. Var specifik om det är möjligt.


Om du inte hittar svaret på din fråga ovan så kan du skicka den via formuläret nedan. Vi besvarar din fråga/felanmälan så snart vi kan.

Om ärendet gäller en felanmälan som behöver åtgärdas akut, vänligen kontakta din husvärd. Om husvärden inte är tillgänglig, kontakta någon i styrelsen i andra hand.